Cursus Orgelkunde
De jaarlijkse Cursus Orgelkunde is onderdeel van het Orgelpark Kennisprogramma. Met dit programma bieden we muziekliefhebbers toegang tot kennis over 'alles' wat met orgels en orgelmuziek te maken heeft.
Tijdens de colleges is er veel ruimte voor vragen en discussie. Het niveau is zo gekozen dat iedereen die van muziek houdt er iets aan heeft. De rode lijn door alle edities van de Cursus Orgelkunde tot nu toe – we begonnen in 2016 – is dat hét orgel niet bestaat. Elk orgel klinkt anders en biedt de musicus dus een andere 'klankwereld'. Het nodigt daardoor uit tot het ontwikkelen van perspectieven op muziek en musiceren die op essentiële punten afwijken van de in de Westerse cultuur gangbare. Docent is Hans Fidom; hij leidt het Orgelpark Kennisprogramma en is hoogleraar Orgelkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Cursus Orgelkunde 2024
De editie 2024 van de Cursus Orgelkunde vindt plaats op de dinsdagmiddagen 27 februari, 5, 19 en 26 maart, en 2 april. Let op: dus NIET op 12 maart. Thema is de orgelgeschiedenis van de 20ste eeuw: hoe reageerde men, opgeschud en verward door twee wereldoorlogen, op de ontwikkelingen in de orgelkunst tot dan toe? En hoe werd daarmee de basis gelegd voor de nieuwe ontwikkelingen die de 21ste-eeuwse orgelbouw kenmerken? Centraal zal, als steeds, het Utopa Barokorgel staan, dat inmiddels als hyperorgel overal ter wereld nieuwe dromen, instrumenten en muziek inspireert.
Hieronder publiceren we na elk college de presentatie die in dat college gebruikt werd, en wel in de vorm van een film. We kiezen daarvoor omdat zo alle muziekvoorbeelden opnieuw beluisterbaar zijn. Wilt u een dia langer bekijken, dan pauzeert u de film.
Cursus Orgelkunde 2023
De presentaties van de Cursus Orgelkunde in 2023 zijn hieronder ook toegankelijk. Het thema was in 2023 orgelBOUWkunde in de allerbreedste zin: we volgden het traject dat geluid vanaf haar conceptie tot onze mening erover aflegt. We begonnen 'in' de balgen, waar de wind 'gemaakt' wordt waarmee de pijpen worden aangeblazen, en eindigden in ons brein, waar we bepalen wat we van de zo gemaakte klank vinden. Op deze reis ontmoetten we dus 'alles':
-
techniek (hoe werkt een orgel tussen toets en pijp?)
-
pijpen (maat, vorm, werking)
-
maar ook klank (toonhoogte, timbre, dynamiek)
-
geluid (hoe belandt de pijpklank in ons oor?)
-
en esthetiek (hoe ervaren we die klank?).
Vragen/opmerkingen?
Mail docent Hans Fidom: hansfidom@orgelpark.nl.