Het draaiorgel van het Orgelpark is een van de bijzonderste ter wereld: er is speciaal muziek voor gecomponeerd door eigentijdse componisten als Louis Andriessen en musici als Willem Breuker.
Het instrument is in 1924 gebouwd door de firma Mortier als dansorgel voor een Belgisch café. In 1964 stond het te koop bij de Antwerpse draaiorgelmaker Bursens. In 1965 kocht uitgeverij De Bezige Bij in Amsterdam het, onder meer om het te gebruiken bij de destijds jaarlijkse boekenbeurs in de Rai; vandaar de naam van het orgel. Het idee om dit instrument aan te schaffen kwam van grafisch vormgevers Alexander Verberne en Karel Beunis. Beeldend Kunstenaar Peter Struycken ontwierp de nieuwe kleuren, Verberne de vormgeving van de letters van de naam.
Restauratie
In 1973 kreeg The Busy Drone een plaats in de aula van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het speelde daar een rol in de concertreeks 'Muziek van Nu'. Bij de aanvang van de restauratie van het Museum werd besloten het orgel niet terug te plaatsen. Het bracht een jaar door in Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement. De Stichting The Busy Drone liet het orgel restaureren door Leon van Leeuwen van de firma Perlee in Amsterdam en zette alles op alles om het een nieuwe toekomst te geven.
Dispositie
De Busy Drone heeft 92 toetsen en 17 registers. De dispositie van een draaiorgel wordt doorgaans fraai aangegeven op een speciale kaart, waarop te zien is welke van al die toetsen bij welke 'afdeling' horen (bij een gewoon orgel zouden we 'klavier' zeggen in plaats van 'afdeling'): er zijn vier afdelingen: Zang, Tegenzang, Accompagnement en Bassen.
Najaar 2009 nam het Orgelpark The Busy Drone over. De door Verberne en Beunis ingezette traditie voort te zetten om nieuwe muziek voor het orgel te laten componeren, wordt voortgezet.
Componisten die voor het instrument willen schrijven, kunnen hier meer informatie vinden.