Van 2008 tot 2011 stond het fenomeen improvisatie centraal binnen het Orgelpark Research Program. De eigen klankidentiteit van elk orgel komt dikwijls het best uit de verf in speciaal voor dat orgel muziek gemaakte muziek - en dus improviseren organisten al eeuwenlang graag op hun instrument. Wat is de geschiedenis van deze gewoonte, hoe klonken improvisaties bij Bach eigenlijk, hoe wordt er vandaag de dag geïmproviseerd? Antwoorden op deze en andere vragen zijn gebundeld in Orgelpark Research Report #3. Het boek bevat vele tientallen klankvoorbeelden, die als evenzoveel "artistieke argumenten" fungeren binnen de tekst. Let op: dit Report is alleen beschikbaar in het Engels.
Aan de rechterkant van de pagina vindt u drie rode knoppen die de mogelijkheden weergeven om de Reports te lezen. Online (met audio), offline (zonder audio) en op papier. Voor de laatste optie wordt u gevraagd een formulier in te vullen zodat het Report naar u kan worden verzonden.
Inhoud
Bruce Ellis Benson
In The Beginning, There Was Improvisation
Peter Planyavsky
Organ Improvisation in the Past Five Decades
European Improvisation History: Anton Heiller
Pamela Ruiter-Feenstra
Bach and the Art of Improvisation
Sietze de Vries
The Craft of Organ Improvisation
Bernhard Haas
Improvisation, C.Ph.E. Bach, César Franck and Albert Simon
Mary Oliver
Analyzing Improvisations: The Constellation Model
Hans Fidom
Listening as a Musicological Tool: Real Time Analysis
Béatrice Piertot
Treatises about Improvisation on the Organ in France from 1900 to 2009
Columba McCann
Marcel Dupré
Gary Verkade
Teaching Free Improvisation
Vincent Thévenaz
A Contemporary Improvisation on a Baroque Theme and a Romantic Organ
Jacob Lekkerkerker
To be a Dancer at the Organ
Giampaolo Di Rosa
The Improvisation Process
Ronny Krippner
English Organ Improvisation in the 20th and 21st Centuries